A Magyar Izomdisztrófia Társaság hivatalos honlapja.
Metiláció és izomdisztrófiák
A génaktivitás a mai kutatások szerint az úgynevezett metilálással (melynek során egy szén- és 3 hidrogénatomból álló ún. metilcsoport kapcsolódik a DNS felépíté­sében részt vevő bázisok egyikéhez) szabályozható. Az alulmetiláltság számos betegségben kimutatható, kutatások jelenleg is folynak pl. az izomdisztrófiák és az alulmetiláltság kapcsolatáról. A metiláció egy bizonyos vitaminnal és megváltozott táplálkozási és életmódbeli szokásokkal növelhető, erről szól az alábbi kivonatos fordítás
Utoljára frissítve: 2013. október 24.


Maximalizáljuk a metilációt – út az egészséges öregedéshez – Mark Hymen, MD

A metiláció az egyik legfontosabb biokémiai út az egészséges élet hosszútávon való fenntartásához. 8 olyan tényező van, ami negatívan hat a metilációra. A jó hír azonban az, hogy táplálékkiegészítőkkel és egyéb életmódbeli változtatásokkal optimalizálhatjuk a metilációs folyamatot.

A metiláció az a biokémiai  folyamat, ami a test szinte minden rendszerének működésében kulcsszerepet játszik. Minden másodpercben milliószor lezajlik. Napi szinten segít a DNS hibáit kijavítani, kontroll alatt tartja a homocisztein szintet (egy egészségtelen anyag a vérben,   mely károsítja az ereket), a méregtelenítéshez szükséges mulekulák reciklálását, a hangulatot és a gyulladást is.

A metiláció megfelelő működéséhez a B vitamin optimális szintje szükséges. B vitamin nélkül a metiláció csökken, melynek katasztrofális következményei lehetnek.

8 Factor, amely hatással van a metilációs folyamatra

1.Genetika  – valószinűsíthetően 20%-unk genetikailag hajlamos a magas homocisztein szintre
2.Rossz táplálkozás – A folate (folsav) szó a fóliából (becsomagolás) jön. Sok zöldlevelű zöldséget, babot, gyümölcsöt és egész magvakat kell ahhoz a táplálkozásunkba bevinni, hogy a B6, B12, betain  és folsav szintje  megfelelő legyen. Ezen túlmenően bizonyos hatóanyagok csökkentik is ezen vitaminok szintjét, ill. növelik a homocisztein mennyiségét. Ilyen a túl sok állati fehérje, cukor, szaturált zsír, kávé és alkohol. A tojássárgája, a hús, a máj és az olajos halak a B12 vitamin legjobb forrásai, ezért e tekintetben a vegetarianizmus problémát jelenthet. Az élelmiszerek  besugárzása csökkenti hatóanyagaikat, így az ily módon kezelt élelmiszerekben kevesebb lehet a B vitamin szintje.
3.Dohányzás– A cigaretta a szénmonoxid miatt inaktiválja a B6 vitamint
4.Felszívódási zavarok –az emésztőrendszer betegségei, az ételallergiák és a korosodás  önmagában is csökkentheti a tápanyagok felszívódását
5.Alacsony gyomorsav szint  – az öregedés és más faktorok csökkenthetik a gyomorsav szintjét, és ezáltal a B12 vitamin felszívódását
6.Gyógyszerek  – gyomorsav blokkolók,  methotrexate (rák, érelmeszesedés és más autoimmune betegségekre), orális fogamzásgátlók,  HCTZ (magas vérnyomásra) és Dilantin (szélütésre) hatással van a B vitamin szintjére
7.Egyéb faktorok – Ide tartozik a pajzsmirigy alulműködés, a vese betegségei, vagy egy vese, a rák és a terhesség is
8.Mérgek – Néhány toxin kapcsolatban áll a vitamin termelődéssel
.

Honnan tudhatod, hogy milyen a te metilációs szinted?

Kérd  orvosodat az alábbi tesztek elvégzésére :

•Teljes vérkép– Nagy vörös vérsejtek vagy vérszegénység a rossz metiláció jelei. A vörösvérsejtek mérete (MCV) ha 95-nél nagyobb, az metilációs problémákra utal
•Homocisztein – Ennek mérése a legfontosabb teszt. A normál szint 13 alatt van, de az ideális inkább 6 és 8 között.
•Serum vagy vizelet methylmalonic sav – Ez a specifikusabb teszt a B12 elégtelen voltát mutatja. A szint magasabb lehet akkor is, ha  a szérum B12 és a homocisztein szint normális.
•Specifikus vizelet amino savak – ezek a szokatlan metabolikus betegségek kimutatására szolgálnak, melyek kapcsolatban lehetnek a B6, B12 és folsav szintjével, és melyeket a fenti  vizsgálatok nem tudnak biztosan kimutatni.

12 Tipp arra, hogy hogyan optimalizáljuk a metilációs folyamatot


1.Együnk több sötétzöld leveles zöldséget . Napi egy csészényi bok choy (kínai  kel) vizitorma, spenót, retek, gyermekláncfű, endívia, mangold, leveles kel, gyökérzöldségek. Ezek a legbőségesebb forrásai az optimális metilációnak.
2.Több B vitamint illesszünk a táplálkozásunkba – jó forrásai a napraforgómag és búzacsíra (B6) Hal és tojás (B6 és B12), sajt (B12), bab és dió (B6 és folsav), zöldleveles zöldségek, spárga, mandula és teljes magvak (folsav), máj (mindhárom)
3.Kevesebb állati fehérje, cukor és szaturált zsír  – az állati fehérje direkt módon növeli a homocisztein szintet. A cukor és a szaturált zsiradék kiüríti a test vitaminraktárait.
4.Kerüljük a feldolgozott és konzerv élelmiszereket – ezekben csökkent a  vitamintartalom
5.Kerüljük a koffeint – túlzásba vitele csökkentheti a B vitamin szintet
6.Alkohol hetente csak háromszor – ennél több csökkentheti a B vitaminszintet
7.Dohányzás abbahagyása– a dohányzás inaktiválja a B6 vitamint.
8.Kerüljük azokat a gyógyszereket, melyek akadályozzák a metilációt – lásd fentebb
9.Egészséges bélbaktériumszint  –  együnk probiotikumokat, melyek segítik egészségesen tartani a bélflórát, és ezáltal a vitaminok felszívódását
10.Gyomorsav erősítés  – használjunk növényi gyomorkeserűket, vagy HCI táplálékkiegészítést
11.Iktassunk étkezésükbe olyan táplálékkiegészítőket, melyek védenek a homocisztein okozta károsodástól, ilyenek az antioxidánsok. A magnesium és a cink támogatja a metilációt.
12. Néhány tanács táplálékkiegészítőkre – folsav 200 mcg – 1 mg egyéntől függően. Egyes embereknek szüksége lehet feldolgozott folsavra (folinic sav, vagy 5 formy1THF). B6 vitamin 2-5 mg naponta. Egyeseknek szükségük lehet akár 250 mg-re, vagy speciálisan aktivált B6-ra (pyridoxyl-5-phosphate). 500 mg-nél nagyobb adag azonban idegi károsodást okozhat. A szájon át szedhető B12 nem  jól szívódik fel, 1-2 mg szükséges naponta. 500 mcg véd a szívbetegségek ellen. Kérdezze orvosát az elérhető B12 pezsgő készítményekről. Betain – ez az aminosav 500-3000 mg-s adagban szükséges egyéntől függően.

Cimkék:
  Izomdisztrófia (általános)
 
Várjuk jelentkezését
 
© Magyar Izomdisztrófia Társaság, 2009, minden jog fenntartva.